کد خبر: ۵۷۸۱۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸

برجسته‌های امروز مطبوعات| کوپن بر می‌گردد

با تصویب مجلس، بازگشت نظام کوپنی به کشور قطعی شد و دولت موظف شد برای تامین نیازهای معیشتی مردم کوپن را که نام فارسی آن به کالابرگ تغییر یافته احیا کند. یکی از دلایلی که ضرورت اجرای نظام کوپنی را در 97 مطرح کرد، سقوط ارزش پول ملی و گسترش میزان فقر بود.
آفتاب‌‌نیوز :
برجسته‌ترین گزارش‌های روزنامه‌های امروز کشور را در ادامه می خوانید:

**کوپن بر می گردد
روزنامه آفتاب یزد با اختصاص تیتر «کوپن بر می گردد» آورده است: با تصویب مجلس، بازگشت نظام کوپنی به کشور قطعی شد و دولت موظف شد برای تامین نیازهای معیشتی مردم کوپن را که نام فارسی آن به کالابرگ تغییر یافته احیا کند. خاطره صف های گوشت، مرغ و تخم مرغ همچنان در اذهان بیشتر مردم زنده است. شهریور 1359 بود که عراق به ایران حمله کرد و متعاقب آن کمبود برخی کالاها در کشور احساس شد. مهرماه همان سال ستاد موسوم به بسیج اقتصادی کشور زیر نظر مستقیم نخست وزیر فعالیت خود را آغاز کرد. اقلام ضروری مردم ابتدا با دفترچه بسیج ارائه می شد و در نهایت نخستین کوپن در دی ماه همان سال به دست مردم رسید.

اکنون با گذشت سال ها مسوولان کشور اذعان دارند که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد و این عبارت جنگ اقتصادی تمام عیار را هم حسن روحانی و هم معاونش اسحاق جهانگیری به دفعات مطرح کرده اند. بحث احیای کوپن دیروز مطرح نشده و مقدمات آن از مدت ها قبل کلید خورده بود. زمانی که انوشیروان محسنی بندی سرپرست سازمان بهزیستی بود گفته بود که احتمالا چند دهک یا همه مردم شامل دریافت کوپن خواهند بود.

یکی از دلایلی که ضرورت اجرای نظام کوپنی را در 97 مطرح کرد سقوط ارزش پول ملی و گسترش میزان فقر بود. نخستین شیوه تغییر و تحول یافته کوپن در قالب بسته های حمایتی خود را نشان داد، به خصوص که در این شیوه پرداخت تعداد نفرات خانوار هم مد نظر قرار گرفته بود. کسانی که مشمول بسته حمایتی شدند مبالغی پول برای خرید کالا به حساب وارد شد که این نخستین مرحله پرداخت کوپنی بود.

**مواضع برخی نمایندگان، انتخاباتی است
روزنامه «آرمان» در گفت و گویی با محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان و عضو فراکسیون امید با عنوان «مواضع برخی نمایندگان، انتخاباتی است»، می نویسد: واقعیت این است که نمایندگان حداقل در درون مجلس و صحن علنی و سال آخر دوره و به‌ویژه ماه‌های پایانی، طرح‌ها و لوایحی را که تصویب می‌کنند، مواضع، تذکرات، نطق‌ها و... معطوف به انتخابات است و رنگ و بوی تبلیغاتی و انتخاباتی به خود می‌گیرند. اغلب نمایندگان در ماه‌های پایانی مجلس تلاش می‌کنند هم نظر نهادهای نظارتی برای تایید صلاحیت مجدد خود را جلب کرده و هم حرف دل مردم را بزنند و مطالبات و دغدغه‌های مردم را مطرح کنند تا خود و عملکردشان را در نزد مردم و حوزه‌های انتخابیه مثبت نشان داده تا انتخاب دوباره خود را تضمین کنند. این رویه هم فقط مختص نمایندگان فعلی مجلس هم نیست، بلکه اگر تمام دوره‌های مجلس بررسی شود، رفتار نمایندگان در پایان دوره با سال‌های پیش از آن تفاوت دارد.

به‌نظرم این گونه اظهارات و موضع‌گیری‌های چند‌ماهه از نگاه عقلا، ناظران بیرونی و مردم، یک نمره منفی برای نماینده محسوب می‌شود. باید توجه داشت که نماینده فقط در سال آخر و یا ماه‌های پایانی دوره خود نماینده نیست، بلکه در تمام ساعات و روزهای 4 سال دوره نمایندگی باید به وظایفش عمل کند و به معنای واقعی کلمه نماینده مردم باشد. طبیعی است که باید در تمام مدت ماموریت خود در جهت منافع و خواست مردم حرکت کند، فریاد بزند، نظر بدهد، مخالفت یا موافقت کند، طرح و پیشنهاد بدهد، پیگیر کارها و وظایفش باشد نه آنکه نماینده‌ای 3 سال در فضای دیگری سیر کند و ماه‌های آخر به یاد مردم و وظایف نمایندگی‌اش بیفتد. این ایراد بزرگی است که رسانه‌ها باید به آن بپردازند و کنکاش کنند، نخبگان و گروه‌ها و احزاب سیاسی مد نظر داشته باشند و حساسیت به خرج دهند تا در انتخاب و حمایت از افراد تعدیل صورت گرفته و تجدیدنظر شود. واقعیت این که چنین نمایندگانی در مجلس و مجالس گذشته حضور داشته و دارند و انکار آن چیزی را حل نمی‌کند.

**نقش برجسته ظریف و دستگاه دیپلماسی در تحولات بین‌المللی
روزنامه «ابتکار» با درج تیتر «نقش برجسته ظریف و دستگاه دیپلماسی در تحولات بین‌المللی» در گفت و گویی با رامین مهمانپرست مشاور قائم مقام وزارت خارجه آورد: بلافاصله بعد از این کنفرانس اجلاس مونیخ را داشتیم. آن هم اجلاسی امنیتی که شاید طراحی‌ آمریکایی‌ها بود که بتوانند در چند برنامه پشت سر هم بحث‌های امنیتی منطقه را با محوریت ایران دنبال کرده و از این طریق شرایط جدیدی را به وجود آورند تا همراهی کشورهای دیگر در کنار ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، آ‌نها را به خواسته‌های‌شان نزدیک‌تر کند. بر همین اساس آقای دکتر ظریف هم از این فرصت برای بیان نقطه نظرات کشورمان استفاده کرد.
در این اجلاس‌ است که ما می‌توانیم منطق خود را مطرح کنیم؛ اینکه جمهوری اسلامی ایران عامل ثبات در منطقه است، عامل اصلی مبارزه با فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه است و اگر ایران نقش مثبت و پرتحرک خود را ایفا نمی‌کرد اکنون تروریست‌ها در پایتخت‌های کشورهای منطقه چگونه مستقر بودند و این تهدیدهای امنیتی چگونه می‌توانست ملت‌های منطقه را دایماً تحت فشار قرار دهد.
به هر حال برای بیان نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران فرصت‌هایی به دست آمد. ایران توانست نشان دهد که کشورهای مختلف، دولت ایالات متحده آمریکا را که با هم‌دستی گروه‌های تروریستی مثل منافقین اهدافی را دنبال می‌کرد، همراهی نمی‌کنند. به همین دلیل این مسئله برای کشورمان دستاورد مثبتی داشت.

در هر صورت دستگاه سیاست خارجی در خط مقدم مقابله و مبارزه با توطئه‌های ایالات متحده آمریکا و برخی عوامل منطقه‌ای آنها است. این مبارزه احتیاج به افرادی دارد که با دید باز با تدبیر و با شجاعت و با منطق خود بتوانند از این صحنه‌ها موفق و پیروز بیرون بیایند. آقای ظریف یکی از چهره‌های موفق و باتجربه کشورمان در صحنه‌های بین‌المللی هستند‌. همکاران ما در وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های ما در خارج از کشور همگی دست به دست هم داده‌اند تا در این صحنه‌های مختلف از منافع ملی ما دفاع کنند و در این میان به نظر من نقش آقای ظریف، نقش برجسته‌ای بود.

**باید از ذهنیت قرن بیستمی روسیه یا غرب خارج شویم
روزنامه اعتماد با عنوان «باید از ذهنیت قرن بیستمی روسیه یا غرب خارج شویم» در گفت و گو با مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه نوشت: ما باید در روابط خودمان چند‌جانبه‌گرا باشیم. اولا باید از ذهنیت قرن بیستم و جنگ سردی روسیه یا غرب خارج شویم. خیلی از افراد در ایران درگیر این ذهنیت هستند. اینکه آیا با غرب کار کنیم یا با روسیه؟ اصلا در دنیای معاصر چنین تقسیم‌بندی وجود ندارد. در واقع چند‌جانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی تبدیل به یک واقعیت شده است. امروز، بازیگران و نوع بازی‌ها متفاوت است. ضمن اینکه تنوع بازیگران نسبت به گذشته بیشتر شده است. امروز سطوح و لایه‌های بین‌الملل خیلی متفاوت است و قبلا این گونه نبوده است. سیاست بین‌الملل شبکه‌ای شده است. اکنون بازیگران آن تنها دولت‌ها نیستند و قدرت شبکه‌های مجازی کمتر از دولت‌ها نیست. قدرت گروه‌های رادیکالی که در دنیا وجود دارند، کمتر از دولت‌ها نیست. آیا رسانه‌ها و شبکه‌های ارتباطاتی اجازه دادند که به روی قتل خاشقجی سرپوش گذاشته شود؟ اگر این شبکه‌ها وجود نداشتند، آیا به موضوع خاشقجی به این میزان پرداخته می‌شد و دولت‌ها این حد موظف به موضع‌گیری می‌شدند؟

واقعیت بین‌المللی چند‌جانبه‌گرایی است و باید تلاش کنیم که روابط خود را در همه عرصه‌ها گسترش دهیم. با توجه به واقعیات بین‌المللی، باید بگوییم که جایگاه اروپا و غرب کاهش یافته و جایگاه شرق رو به رشد و تزاید است لذا ما باید سیاست شرقی و منطقه‌ای خود را تقویت کنیم. پایان نظام دو قطبی به ایران اهمیت داده چرا که ایران کشوری با سیاست‌های مستقل است. ایران در شرایط سیال و دوره‌گذار در عرصه جهانی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. ضمن اینکه شوروی راه اروپا را با خاورمیانه و ایران بسته بود. با فروپاشی شوروی، مناطقی که دارای اهمیت ژئو‌استراتژیک هستند از جمله اوراسیا، خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی به یکدیگر پیوند خورده‌اند.

**سلبریتی نمی‌تواند الگوی کامل برای مردم باشد
روزنامه ایران درگزارشی با عنوان «سلبریتی نمی‌تواند الگوی کامل برای مردم باشد»، آورد: خاصیت دنیای مجازی همین است که هر کداممان با بها دادن به بخشی از آن که احتمالاً مورد علاقه مان است، در پررنگ کردن نقش یک سلبریتی سهم داشته‌ایم. حالا برخی از این سلبریتی‌ها با قدرت از همین سهم که ما نامش را «طرفدار» می‌گذاریم، جریان فرهنگی و اجتماعی ما را به سمتی می‌برند که خودشان می‌خواهند! برخی هایشان از این قدرت، به نفع طرفدارانشان که مردم هستند، استفاده می‌کنند و البته گروهی دیگر، شائبه طرفدار داشتنشان را «توانایی‌های خودشان» تعبیر می‌کنند! 

اغلب مردم اما از این جریان الگوبرداری می‌کنند. بی‌آن‌که بدانند پشت پرده ماجرای فلان افشاگری خانم هنرپیشه چیست و اینکه در تازه ترین اتفاقی که توسط یکی از بازیکن های مطرح باشگاههای ورزشی در فضای مجازی منتشر شد چرا یک چهره ورزشی از طرفدارانش به عنوان ابزاری برای دور زدن قانون استفاده کرده، از سلبریتی‌ها، یک چهره کامل می‌سازند. کارشناسان اجتماعی اما گرفتاری اصلی را همین می‌دانند، به اعتقاد آنها، هیچ سلبریتی حتی اگر کارهای خیریه و انسان دوستانه انجام دهد، نمی‌تواند یک الگوی کامل برای مردم باشد. برخی دیگر البته به تأثیر مثبت سلبریتی‌ها بویژه در زمان وقوع حوادث اشاره می‌کنند. آنها معتقدند که چهره شدن، مزایای مثبتی هم دارد. آنها می‌توانند مردم را برای کمک به یکدیگر تشویق کنند، برای همین نباید چهره آنها از سوی نهادهای دیگر مخدوش شود!

**مقابله با دومینوی ورشکستگی
روزنامه جهان صنعت با بازتاب عنوان «مقابله با دومینوی ورشکستگی» آورده است: سابقه چندین ساله ادغام موسسات مالی و بانکی و تجربه سایر کشورها در انجام فرآیند ادغام، از این واقعیت اساسی پرده برمی‌دارد که سیاستگذار در شرایطی ادغام را راه‌حلی اساسی برای ممانعت از ورشکستگی شبکه بانکی می‌داند که رکود بر سر فعالیت‌های اقتصادی کشور سایه انداخته باشد‌. به عبارتی دیگر ادغام درست زمانی اتفاق می‌افتد که کشور در بحران‌های شدید اقتصادی گرفتار شده و امکان ورشکستگی آنان را دوچندان کرده است‌.

بر این اساس می‌توان گفت آنچه باعث می‌شود دولت‌ها به مساله ادغام روی آورند، یا از ناتوانی بانک‌ها در ادامه حیات مالی‌شان نشات می‌گیرد یا به دلیل پایین آمدن شاخص‌های سلامت آنان از جمله مطالبات وصول نشده و کفایت پایین سرمایه آنان اتفاق می‌افتد‌. بنابراین ایجاد هم‌افزایی و افزایش سرمایه بانک را می‌توان از مهم‌ترین دلایل ادغام بانک‌ها برشمرد؛ موضوعی که می‌تواند به سلامت مالی بانک‌ها، ارائه خدمات بهتر به مشتری و خروج از بحران‌های مالی بینجامد‌. اهمیت توجه به این موضوع نظام پولی کشور را بر آن داشته تا از زاویه دیگری به این موضوع بپردازد و مساله ادغام بانکی را به گونه‌ای جدی‌تر در محور برنامه‌ریزی‌های سیاسی‌اش قرار دهد‌.

بر این اساس اطلاعیه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه از سوی بانک مرکزی، نمونه روشنی از توجه ویژه شورای پول و اعتبار به بحران‌های مالی پیش روی کشور است‌. بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، با هدف متمرکز کردن توانمندی و ظرفیت‌ بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد باثبات و کارآمدتر در بانک سپه ادغام می‌شوند‌.

**ترکیب جدید پارلمان اقتصاد 
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «ترکیب جدید پارلمان اقتصاد» نوشت: شارکت فعالان اقتصادی در بخش خصوصی در نهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی رکورد چهار سال گذشته را شکست. دیروز طی ساعات قانونی اخذ رای ۳ هزار و ۴۱۷ نفر از دارندگان کارت بازرگانی و کارت عضویت اتاق تهران، سرنوشت چهار سال آینده کانون تصمیم‌سازیشان را مشخص کردند. از دقایق اولیه انتخابات، چهره‌ها و شخصیت‌های شناخته‌شده در محل برگزاری انتخابات حاضر شدند و رای خود را به‌صورت الکترونیکی ثبت کردند. در انتخابات بخش خصوصی، از میان ۱۵۴۷ داوطلب در ۳۴ اتاق بازرگانی سراسر کشور، ۵۳۵ نفر ترکیب جدید هیات نمایندگان را شکل می‌دهند. 

در این دوره برای اولین بار بود که رای‌گیری به‌ شیوه الکترونیکی انجام می‌شد، شیوه‌ای که در قبل از انتخابات موافقان و مخالفانی داشت. با وجود اینکه در روز رای‌گیری برخی ائتلاف‌ها و افراد این شیوه را در گفت‌وگو با مسوولان هیات نظارت زیر سوال می‌بردند؛ اما واکنش غالب رای‌دهندگان نسبت به این مدل تازه‌ مثبت بود. بررسی‌های میدانی حاکی از آن بود که متقاضیان شرکت در انتخابات، از «سرعت اخذ رای» و «شفاف بودن فرآیند رای‌‌گیری» رضایت داشتند.

** آماده مناظره
روزنامه شرق تیتر «آماده مناظره» را برجسته کرد و آورد: سعید حجاریان، مصطفی تاجزاده و حسین مرعشی از چهره‌های اصلاح‌طلبی هستند که در برابر اظهارنظر عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، مبنی بر برگزاری جلسه با اصلاح‌طلبان با محوریت بحث نظارت استصوابی، اعلام آمادگی کردند. غلامحسین کرباسچی و علیرضا علوی‌تبار اما از چهره‌هایی بودند که موافقت نکردند.‌

عباسعلی کدخدایی که به خاطر توییتش درباره بحث نظارت استصوابی چند روزی است در فضای مجازی و توییتر محل بحث شده است، روز گذشته در نشست خبری خود درباره واکنش اصلاح‌طلبان به توییتش و پیشنهاد برگزاری جلسه مشترک با اصلاح‌طلبان درباره بررسی صلاحیت‌ها گفت: ما از پیشنهاد هر گروه و جناحی استقبال می‌کنیم. جسته و گریخته هم با این افراد دیدار داریم و اگر آنها بخواهند، می‌توانند خبرها را منتشر کنند. مشکلی برای دیدار نداریم، ولی مشروط به اینکه آنها حرف اساسی داشته باشند. همین افرادی که گفتید هر روز در سه نوبت علیه شورای نگهبان بیانیه صادر می‌کنند. ما باید چه پاسخی داشته باشیم. ما در برابر اینها دیروز (اشاره به توییت شخصی خود) یک پاسخ دادیم. 

کدخدایی در توییت خود نوشته بود: هروقت من انتخاب نشوم، انتخابات مهندسی شده است. هروقت من تأیید نشدم، نظارت قانونی بد است؛ اما هروقت تأیید شدم، دیگر نه انتخابات مهندسی شده است و نه نظارت استصوابی بد است. این یعنی قانون به کنار، هرچه باب میل من است، انجام شود. حکایت همان است که گفته مرگ خوبه، اما برای همسایه!

** شرایط گرفتن وام 60 میلیون تومانی ازدواج در سال آینده
روزنامه مردم سالاری در گزارشی با عنوان «شرایط گرفتن وام 60 میلیون تومانی ازدواج در سال آینده» می نویسد: برای دریافت وام ازدواج که برای هر یک از زوج‌ها در سال آینده 30 میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنج ساله است نیاز به یک ضامن معتبر و سفته بانک ها با بهره‌گیری از منابع قرض‌الحسنه جاری منابع لازم را برای پرداخت تسهیلات دارند و اگر در پرداخت وام ها کوتاهی می‌کنند بر بانک مرکزی است که ورود و بانک های متخلف را جریمه کند است. 

قانون همچنین به بانک مرکزی این امکان را داده است که یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرد. شرایط ضمانت این وام نیز به قرار زیر است. در لایحه بودجه سال آینده دولت، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، 150 میلیون ریال به هر یک از زوجها بود که، با فرض پرداخت یک میلیون و 100 هزار تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال آینده، در مجموع 165 هزار میلیارد ریال می‌شد، لیک کمیسیون تلفیق بودجه مبلغ هر فقره وام را به 300 میلیون ریال برای هر یک از زوج‌ها افزایش داد که در مجموع 330 هزار میلیارد ریال گردید. برای نگهداشت اثرگذاری سیاست تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، مبلغ آن باید متناسب با هزینه‌های ازدواج و تشکیل خانواده افزایش یابد.شاخص قیمت مصرف‌کننده در پایان آذرماه‌ امسال نسبت به ذ رماه پارسال 4/37درصد افزایش یافته است.

**آماده باشیم،زلزله بیخ گوشمان است
روزنامه همدلی با اختصاص تیتر «آماده باشیم، زلزله بیخ گوشمان است» در گفت وگو با بهرام عکاشه پدر زلزله شناسی ایران آورده است: هر چه زودتر باید برای شهر تهران که قلب کشور است، آمادگی کامل داشته باشیم. بایستی همه چیز را آماده کنیم. در کشور ما هر ساله یک ریشتر و هر 10 سال با یک زلزله 7 ریشتری مواجه هستیم.سال هاست درباره خطر وقوع زلزله بزرگ در تهران به مسئولان هشدار داده شده و بیش از 95 درصد کشور ما برروی گسل است. شمال و جنوب البرز همه در معرض خطر هستند. از بندرعباس تا کرمانشاه زلزله خیز است. با این همه بارها تاکید شده است که وقوع زلزله بالای 7 ریشتر در تهران یک فاجعه هولناک خواهد بود. فاجعه ای که از نظر ابعاد در تاریخ بشریت ثبت خواهد شد.

می‌دانید که اگر در تهران زلزله بزرگ بیاید بسیاری در دم جانشان را از دست می‌دهند اما عده‌ای زجر‌کش می‌شوند. از تشنگی سرما و... البته عقیده شخصی خود من این است که تهران در انتظار زلزله ای بزرگ (بالای 7 ریشتر) نشسته است. بیش از 20 سال است که این را می‌گویم. هر شهروند باید هر روز و هر ساعت در آمادگی کامل باشد. هر کدام از ما حداقل باید برای سه روز منبع غذایی و آب نوشیدنی داشته باشیم و...

عکاشه افزود: اگر در تهران زلزله ای بالای 7‌ریشتر رخ دهد، انفجار لوله های گاز قطع آب و راه بندان شدن خیابان‌ها شهر را فلج می کند. از سویی معماری نامطلوب شهری امکان هرنوع مدد‌رسانی را بغرنج می کند. در همین زلزله دو سال پیش بسیاری از مردم در کوچه های تنگ گرفتار آمدند و ترافیکی شدید در خیابان ها همه راه‌ها را مسدود کرد. حالا شما تصور کنید خدایی ناکرده اتفاقی بیفتد، تصور کنید چه فاجعه ای رخ خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین